Accuvlindermachine uit Rouveen als oplossing voor ‘gevaarlijk benzineprobleem’ in betonwereld

‘Een kwartiertje nog’, klinkt het vanachter een door benzinemotoren aangedreven vlindermachine. Maar dan, als een hal zonder verdere afzuiging zich met koolmonoxide vult, gaat het licht uit en de bestuurder van zijn stokje. Het komt voor, weten Johan, Gerrit en Hilco uit Rouveen, die vanuit ervaring de AccuVlinder hebben bedacht. ,,Gedaan met geluid, gevaar en geur.”

Het komt regelmatig voor, zegt Johan van Veen van BetonWerkenNederland, dat wanneer zijn medewerkers in een woonwijk druk bezig zijn er ineens politie voor de deur staat. Gebeld door de buren, met de vraag of het allemaal niet wat zachter kan. Want het vlinderen van betonvloeren, zoals het met machines afwerken van dergelijke grondoppervlakten heet, maakt nogal wat lawaai. ,,We denken daar een oplossing voor te hebben gevonden”, zegt Van Veen, uit Rouveen. ,,We werken nu met accu’s. Elektrisch, en geruisloos.”

Koolmonoxide

Hij, met betonbedrijf, en zijn zwager Gerrit met ingenieursbureau Bonum hebben er jaren over gedacht en aan gesleuteld, maar inmiddels is de zogenaamde AccuVlinder op de markt. Het moet een innovatie betekenen in de betonwereld, die al jaren worstelt met de huidige manier van werken. De nu gebruikte benzinemotoren maken niet alleen veel lawaai, vooral in afgesloten ruimten zonder afzuiging kan het vlinderen van vloeren gevaarlijk zijn. ,,Er komt door de verbranding koolmonoxide vrij”, weet Johan. ,,Kijk je niet uit, dan ga je van je stokje.”

Met een druk op de knop wordt de accumotor ingeschakeld. Is-ie leeg dan kan de accu verwisseld worden met een volle.

Met een druk op de knop wordt de accumotor ingeschakeld. Is-ie leeg dan kan de accu verwisseld worden met een volle. © Martijn Bijzitter

Dat gebeurt weleens, weten ze uit ervaring. Zo moest nog niet zo lang geleden bij een project van een andere aannemer een complex in Zeewolde op stel en sprong ontruimd worden omdat koolmonoxide, niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd, ongemerkt verschillende ruimtes vulde. En er mensen onwel raakten.

 ,,Er wordt niet altijd even nauw gekeken”, merkt Johan, die na het voorval benaderd werd de klus af te maken. ,,En personeel heeft dan wel zo’n pieper in de borstzak, maar ja, dan moet-ie wel aanstaan. ‘Ach, nog een kwartiertje’, denkt iemand dan. ‘Nog even naar de overkant van de hal.’ Maar nee, die haal je dan niet.”

Bij het aanleggen van vloeren wordt eerst ruw beton gestort, maar al tijdens het uitharden begint het zogenaamde vlinderen, omdat het anders te laat is van een oppervlak een ruimtelijke, strakke en gladde ondergrond te maken. BetonWerkenNederland, met hoofdkantoor in Kampen, hielp onder meer mee bij het vlinderen van de 600 meter lange Maastunnel bij Rotterdam. Maar ook bij groothandels als Hanos en Sligro, voor het leggen van betonnen windmolenfundatie, voedselindustrie als de visafslag op Urk werd het vlinderteam ingezet. Daarbij zijn de accu’s al gebruikt.

Volgens een woordvoerder van de landelijke Betonvereniging, een in 1927 opgericht overkoepelend kennisnetwerk met zo’n 2000 leden, speelt de AccuVlinder als een van de velen in op een trend in de betonwereld. ,,De transitie wordt op alle fronten ingezet. Zo is de betonsector ook bezig transportmiddelen te elektrificeren. Buiten, maar ook binnen fabrieken zelf.” Een en ander wordt aangejaagd door het zogenaamde Betonakkoord, waarin is afgesproken de CO2-uitstoot binnen de sector voor 2030 met 30 procent te reduceren. ,,Zo wordt ook nagedacht over elektrische heimachines.”

Niet dat er over het algemeen niet veilig wordt gewerkt, is de mening vanuit Rouveen, maar waarom risico’s lopen als ze ook weg te nemen zijn? ,,Als we bij elkaar zaten, kwamen we er tijdens de koffie haast altijd op terug”, zegt Gerrit, naast zwager ook buurman van Johan. ,,We wilden van het gepruttel af. En hebben besloten het met een accu te proberen.” Dat ging stapje voor stapje. ,,Kinderziektes. We hebben hem toen vooral voor ons eigen werk ingezet. Testen en testen. En verbeteren. Nu hebben we een volwaardig product.”

Duitsland

Daarmee gaan ze vanuit het nijvere Staphorst graag de boer op. In dorpsgenoot Hilco Hofstede, met Hofstede Trading BV gespecialiseerd in (internationale) handel, werd een commercieel aanspreekpunt gevonden. Korte lijnen. ,,Ik kom veel in Duitsland en daar zijn ze razend enthousiast, want ook daar is dit een megaprobleem. We willen af van de uitstoot. Met deze accuvlinders kan dat. Emissie is er niet.”

Alsof je met een boormachine in de weer bent en een lege accu voor een volle verwisselt. En daarna opnieuw. Het idee vanuit de Kop van Overijssel zette de Duitse overheid inmiddels aan tot het verstrekken van subsidie. Per apparaat ligt bij onze oosterburen een bedrag à 500 euro klaar. ,,Voor de betonwereld daar een bevestiging dat dit werkt”, zegt Hofstede. ,,Laatst was ik in Stuttgart, mocht ik er zeven verkopen. En ook bij demo’s in München en Leipzig sloeg het aan.”

Overheidssteun

In Nederland is nog geen subsidieregeling en een patent hebben Gerrit en Johan op hun accuvlinder – ‘het principe an sich is geen rocket science’ – niet laten leggen. De apparaten kosten rond de 5000 euro en zijn daarmee niet goedkoop, zeggen ze zelf, waardoor ze ook hier landelijke overheidssteun hopen te verdienen. ,,De vlindermachine kost al snel vier keer meer dan de benzinemotoren waar nu mee gewerkt wordt. Daar moet je als bedrijf even over nadenken. Met een subsidie wordt de keuze voor aanschaf wat makkelijker.”

Het traditionele ‘vlinderen’, zoals hier in een skatepark in Helmond, een aantal jaren geleden.

Het traditionele ‘vlinderen’, zoals hier in een skatepark in Helmond, een aantal jaren geleden. © Ton van de Meulenhof

Het gepruttel in pakhuizen, loodsen en parkeergarages zal in de toekomst geluidloos schuiven worden. ,,En de geur van benzine verdwijnt”, noemt Johan nog. ,,We doen veel vloeren op de visafslag op Urk. Prettig is dan dat het werk op een stuk waar we niet bezig zijn door kan gaan. Je wilt ons niet horen of ruiken.”

Bron: Destentor 31-12-2021

https://www.destentor.nl/staphorst/accuvlindermachine-uit-rouveen-als-oplossing-voor-gevaarlijk-benzineprobleem-in-betonwereld~adf2733c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Webdesign door MC Designs Rouveen